Användbara appar

Här kommer en lista på appar till iPaden som jag tycker är användbara i undervisningen. En mix av gratis- och betalappar:

Anteckna och presentera:

  • Explain Everything
  • Dragon Dictation
  • Audio Memos
  • Idea Sketch
  • Book Creator
  • ScreenChomp
  • PuppetPals HD
  • Sock Puppets
  • Animoto
  • VoiceThread
  • Prezi Viewer

Tid – Visuellt stöd:

  • Lotus
  • VisouTimer
  • TalkTimer

Bild/fotoredigering/film:

  • ArtSet
  • Snapseed
  • PhotoTangler
  • Foldman
  • Fotobabble
  • GoodPlayer (streama film)
  • iMovie

Bloggverktyg:

  • Blogsy

Musik

  • Garageband
  • Spotify

Talsyntes:

  • VoiceReader
  • VoiceReaderWeb

Ordböcker:

  • SAOL
  • iTranslate
3 thoughts on “Användbara appar

  1. Åh vad glad jag blir över detta projekt! Surfplattan och då främst Ipaden (eftersom de andra enligt mig bara är dåliga kopier) är den nya undervisnings revolutionen! Säg hejdå till alla tunga böcker när man nu kan ha allt i en och samma aparat. Helt fantastiskt! Man kan ju till och med skriva för hand med en(speciell)Penna (eller med fingret) så att man även får öva den färdigheten.

    Men det var inte det jag tänkte skriva om utan en helt fantastisk app som jag har hittat och som jag använder i mina universitetsstudier dagligen, nämligen appen ”Glosboken”. Med den appen kan du VÄLDIGT lätt skapa olika glosor eller frågor med svar, ex. Hallå – Servus, eller vem var president i USA 1995 – Bill Clinton.

    Med en hjälp knapp (som man också kan avaktivera) kan man då när man sitter och studerar samt då kanske inte riktigt kan svaret bara klicka på den så poppar svaret fram lite snabbt, varvid man själv får skriva in svaret. Bästa sätten någonsin, enligt mig, att lära sig glosor! Önskar jag hade haft detta när jag gick i grund och gymnasieskolan. Användbarheten för denna nya teknik i lärandet är obegränsat! Just denna app som jag nyss nämnde skulle kunna användas i varje skolämne, främst språk, So och No, men även matte osv.

    Till sist vill jag också rekomendera Nordstedts ordböcker till Iphone (som man också kan ladda ner på Ipaden och som fungerar lika bra där) Med dessa kan du i en aldrig tidigare hastighet slå upp ord. Jag tror absolut inte att jag var ensam att gruva mig i skolan när läraren hänvisade till de där enorma tegelstenarna till ordböcker. Nu behöver du bara skriva in ordet du söker så ploppar det upp, helt utan en massa bläddrande, och som om inte det var nog, så kan man dessutom (iallafall på Iphone 4S) uttala ordet du söker och få ett snabbt svar.

    Surfplatta eller Smartmobil fungerar lika bra, bara att surfplattan har större skärm, lägger man dessutom till ett trådlöst skrivbord in i ekvationen så kan dessa prylar helt ersätta PC:n. Långa uppsatser klarar faktiskt surfplattan bättre än datorn, då den inte har en tendens att krascha och då den hela tiden sprarar allt man skriver automatiskt.

    Tack för mig!

Kommentera

