Ensam eller flera runt en surfplatta?

Redan innan projektet började var jag klar över att det är viktigt att eleverna arbetar tillsammans kring en surfplatta. När de arbetar i par eller är flera kommer diskussioner kring lärande och hur själva surfplattan fungerar igång, per automatik. Läroplanen är väldigt tydlig på att eleverna ska kommunicera sitt lärande.

Idag ville jag testa och se vad som hände om varje elev fick sitta alldeles själv med en egen surfplatta. Det jag trodde skulle hända, hände. Varje elev satt tyst och arbetade med surfplattan och varje enskild elev satt i sin egen lilla ”surfplattevärld”. Detta bekräftar min teori att det ligger en stor lärande potential i att eleverna är flera kring en platta vilket i sin tur skapar en ”lägereldseffekt” som innebär att eleverna samlas och engageras runt en ipad där de skapar en social samvaro.

Annonser

2 thoughts on “Ensam eller flera runt en surfplatta?

  1. Ping: Ensam eller flera runt en surfplatta | Öpedagogen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s